donderdag 1 november 2012

NEW ADDICTION

Sinds ik een zakje had geprobeerd die ik van de Thee ambassadrice had gekregen, heb ik er een nieuwe verslaving bij: CHAI TEA LATTE.



Een heerlijk herfstig drankje met heerlijk geurende specerijen.





Even een lesje geschiedenis:
Meer dan 5000 jaar geleden is de Chai Tea Latte ontstaan in India, Pakistan, Nepal en Tibet. Chai is de algemene benaming voor 'thee' in de regio's.
De Chai Tea werd veel gebruikt bij de ayurveda, die de basis vormt onder het hindoeïsme.

Er bestaan verschillende recepturen van de Chai, aangezien in India elke regio zijn eigen Chai-recept heeft.
De meeste Chais hebben als basis melk, water en zwarte thee. Voor de heerlijke geur EN smaak worden veelal de volgende specerijen gebruikt: steranijs, zwarte peper, kruidnagel, kardemom, gember, venkel, saffraan en nootmuskaat.

In de supermarkt zijn er kant-en-klare zakjes te koop en ik moet zeggen dat ze geweldig smaken.
Eigenlijk werd ik een beetje nieuwsgierig naar dit drankje en struinde het wereld wijde web af naar meer informatie.
Tevens kwam ik dit recept tegen en meteen de volgende dag heb ik de ingrediënten in huis gehaald en ben aan de slag gegaan.


S H O P P I N G L I S T

specerijen
1 theelepel kruidnagels (heel)

1 theelepel vers gemalen peper (uit de molen)

1 theelepel kardemomzaad

halve theelepel nootmuskaat (geraspt)

1 theelepel kaneel of een kaneelstokje

1 theelepel gemberpoeder

overig
1 mok melk

100ml water

2 theezakjes zwarte thee

eventueel suiker of honing naar smaak


B E R E I D I N G

  • Rooster de specerijen in een koekenpan en maal het vervolgens fijn in een keukenmachine. De mix kan je bewaren in een luchtdichte pot.
  • Verwarm de melk met de water en ongeveer een kwart lepel van de Masala (specerijen-mix) in een pannetje. Haal de pan van het vuur haalt zodra de melk kookt.
  • Als je de pan van het vuur hebt gehaald, voeg je de theezakjes zwarte thee hier aan toe en laat het even trekken.
  • Zeef de eventuele restjes theeblaadjes en Masala.
  • Voeg naar smaak suiker of honing toe

Ik ben benieuwd of jullie dit recept willen proberen en wat jullie mening hierover is.
Heb jij al eerder een Chai Tea Latte gehad en ben je ook zo verknocht aan dit drankje als ik?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt dat je mijn blog hebt bezocht, een eventuele reactie wordt zeer op prijs gesteld! xo